گزینههای پیشروی مایکروسافت
بر اساس گزارشی که اخیراً توسط وبسایت The Information منتشر شده، مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ با دو گزینه برای آینده بخش گیمینگ خود، بهویژه برند Xbox، مواجه بود. این گزینهها شامل تعطیلی تدریجی این بخش یا اتخاذ رویکردی تهاجمی برای خرید و اضافه کردن ناشران بزرگ به زیرمجموعه خود میشدند.
انتخاب سرنوشتساز ساتیا نادلا
در نهایت، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، تصمیم گرفت که به جای تعطیلی تدریجی، رویکرد تهاجمی را در پیش بگیرد. این تصمیم منجر به خرید دو شرکت بزرگ بتسدا و اکتیویژن بلیزارد شد. این اقدامات نه تنها نشاندهنده تعهد مایکروسافت به صنعت بازی است، بلکه تلاش این شرکت برای رقابت در سطحی بالاتر و تقویت اکوسیستم گیمینگ خود را نیز نشان میدهد.
گیم پس و هدف جاهطلبانه ۱۰۰ میلیون کاربر
یکی از اهداف اصلی مایکروسافت در همان دوره، رسیدن به ۱۰۰ میلیون مشترک Game Pass تا سال ۲۰۳۰ بود. این هدف بلندپروازانه نیازمند افزایش سه برابری تعداد کاربران این سرویس در طی پنج سال آینده است. به عبارتی دیگر، گیم پس باید سالانه با نرخ رشد ۴۰ درصدی پیشرفت کند تا مایکروسافت بتواند به این هدف برسد.
چالشهای رشد Game Pass
با این حال، گزارشها نشان میدهد که از سال ۲۰۲۰ تاکنون، گیم پس هرگز به این میزان رشد سالانه دست نیافته است. این موضوع به چالشی جدی برای مایکروسافت تبدیل شده است. رقابت با دیگر سرویسهای گیمینگ، نیاز به گسترش کتابخانه بازیها و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای مشترکان، از جمله اقداماتی هستند که مایکروسافت باید برای تحقق این هدف در نظر بگیرد.
مایکروسافت و آینده بخش گیمینگ
تصمیم مایکروسافت برای تمرکز بر خرید ناشران بزرگ، نشاندهنده تعهد این شرکت به بخش گیمینگ است. این رویکرد باعث شد که Xbox بهعنوان یک برند قوی در صنعت بازیهای ویدیویی باقی بماند. با این حال، تحقق اهداف جاهطلبانهای مانند رسیدن به ۱۰۰ میلیون کاربر گیم پس، همچنان نیازمند تلاشهای مستمر و نوآوریهای بیشتری از سوی مایکروسافت خواهد بود.
آیا این تصمیمات مایکروسافت میتواند در بلندمدت نتیجهبخش باشد؟ آینده نشان خواهد داد که این رویکرد تهاجمی چقدر میتواند به سود Xbox و Game Pass تمام شود.
نظرات کاربران