بر اساس گزارشهای تازه و اظهارات جف گراب، به نظر میرسد شکست بزرگ بازی Concord، اثرات عمیقی بر تصمیمگیریهای سونی درباره پروژههای سرویسمحور گذاشته است. این بازی که توسط استودیوی Firewalk توسعه یافته بود، تنها ۲۵ هزار نسخه فروخت و سرانجام، دو هفته پیش از تعطیلی سرورها از فروشگاهها حذف شد. هزینههای بالای ساخت و فروش ناامیدکننده، Concord را به یکی از ناکامیهای بزرگ سونی بدل کرده است.
شکست Concord و لغو پروژههای جدید
Concord تنها یک شکست در فروش نبود، بلکه ظاهراً موجی از تغییرات در رویکرد سونی را به همراه داشت. جف گراب در جدیدترین قسمت پادکست Game Mess اعلام کرد که پروژههای سرویسمحور استودیوهای Bluepoint و Bend پس از شکست Concord لغو شدهاند. به گفته او، این شکست به قدری برای سونی تکاندهنده بوده که غول فناوری ژاپنی را مجبور به بازنگری در تمامی پروژههای سرویسمحورش کرده است.
تأثیر بر استودیوهای Bluepoint و Bend
همانطور که گراب توضیح میدهد، لغو پروژههای اصلی دو استودیوی معروف Bluepoint و Bend، اگرچه فعلاً به تعطیلی آنها منجر نشده، اما ابهاماتی درباره آینده فعالیتهایشان ایجاد کرده است. سونی بهطور رسمی تأکید دارد که استودیوها همچنان به فعالیت ادامه میدهند؛ با این حال، همچنان مشخص نیست که آیا تعدیل نیرو یا تغییر ساختار در این استودیوها رخ خواهد داد یا خیر.
بازنگری سونی در پروژههای سرویسمحور
به گفته جف گراب، سونی قصد دارد تمامی پروژههای سرویسمحورش را مجدداً بررسی کند و در صورت وجود مشکلات جدی، این عناوین هرگز منتشر نخواهند شد. برخی کارشناسان معتقدند که این نوع بازیها به دلیل نیاز به پشتیبانی طولانیمدت، محتوای مداوم و جامعه بازیکنان فعال، ریسک بالایی دارند. شکست Concord احتمالاً نشان داده که سونی باید در خصوص مدیریت این پروژهها، مدل درآمدی و مکانیکهای درونبازی تجدیدنظر کند.
آینده پروژههای سرویسمحور در سونی
اگرچه شکست Concord و تصمیمات اخیر سونی میتواند نشانهای از عقبنشینی موقت این شرکت از ساخت عناوین سرویسمحور باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده نزدیک، شاهد احیای ایدههای جاهطلبانه دیگری در این زمینه نباشیم. صنعت بازی دائماً در حال تغییر است و با ظهور فناوریهای تازه و مدلهای نوین اقتصادی، نمیتوان یک شرکت مطرح مانند سونی را کاملاً از حوزه بازیهای سرویسمحور حذف کرد.
درنهایت، باید منتظر ماند و دید که آیا سونی میتواند با اتخاذ استراتژیهای جدید، شکست Concord را جبران کرده و رویکردی موفقتر در زمینه بازیهای سرویسمحور پیدا کند؛ یا این تجربه تلخ، مسیر توسعه عناوین آینده را برای همیشه تغییر خواهد داد.
نظرات کاربران