ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، دستور ساخت یک کنسول گیمینگ بومی برای رقابت با ایکسباکس و پلیاستیشن را صادر کرده است. اما به نظر میرسد که این پروژه، با وجود تلاشهای گسترده، با مشکلات متعددی روبهرو شده است.
چالشهای فنی و سختافزاری
بر اساس گزارشی از Habr.com، شرکت Skolkovo Foundation که مسئول توسعه این کنسول است، با مشکلات فنی جدی دستوپنجه نرم میکند. Anton Gorelkin، عضو کمیته ایالتی روسیه، به مشکلات پردازندههای Elbrus اشاره کرد و اذعان داشت که این سختافزار هنوز به استانداردهای اینتل و AMD نزدیک نشده است.
دو کنسول در حال توسعه
طبق گزارشها، روسیه روی دو کنسول گیمینگ کار میکند:
- یک کنسول خانگی: با هدف رقابت مستقیم با پلیاستیشن و ایکسباکس.
- کنسول ابری Fog Play: دستگاهی مبتنی بر کلاود گیمینگ که تنها ۴۵ دلار قیمت دارد. این کنسول شامل کنترلری مشابه ایکسباکس، یک دانگل USB و ریموت کوچک است و به کاربران امکان میدهد بازیها را از طریق اجاره کامپیوترهای ابری اجرا کنند.
موانع بزرگ در مسیر استقلال فناوری
تلاش روسیه برای استقلال فناوری، از جمله استفاده از سیستمعامل Astra Linux در بخشهای دولتی و نظامی، نمونهای از این اقدامات است. با این حال، وابستگی به فناوریهای خارجی، بهویژه چین، یکی از چالشهای اصلی این کشور به شمار میرود.
بازار و اهداف فروش
برای موفقیت این کنسول، روسیه باید حداقل ۱۵۰ بازی در ژانرهای مختلف ارائه دهد و فروش ۲۰ میلیون واحد را با قیمتی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار محقق کند. در مقایسه، فروش جهانی کنسول نهچندان موفق ایکسباکس وان تنها ۲۸٫۵ میلیون واحد بوده است. بنابراین، دستیابی به این هدف برای روسیه، بهویژه در بازارهای محدود بلاروس و قزاقستان، یک چالش بزرگ به نظر میرسد.
نتیجهگیری
با وجود تلاشهای گسترده، پروژه کنسول بازی روسیه همچنان با مشکلات جدی مواجه است. وابستگی به فناوریهای خارجی و چالشهای فنی، دستیابی به استقلال کامل فناوری را برای این کشور دشوار کرده است. آیا روسیه میتواند با غلبه بر این موانع، جایگاهی در بازار کنسولهای بازی به دست آورد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران