سالها پس از عرضه Grand Theft Auto III، اسناد محرمانه طراحی و توسعه این بازی محبوب بهصورت آنلاین منتشر شد. این اسناد که به سال ۲۰۰۱ بازمیگردند، نشان میدهند که راکاستار گیمز از همان ابتدا برنامههای بلندپروازانهای برای این مجموعه در نظر داشته است.
انتشار اسناد؛ از افشا تا پیشگیری از سوءاستفاده
طبق گزارشهای اینسایدر گیمینگ، این اسناد در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۴ توسط کاربری به نام FrankieLiberty در انجمن GTAForums به اشتراک گذاشته شدند. او دلیل انتشار این اطلاعات را جلوگیری از سوءاستفاده مالی افرادی عنوان کرد که قصد فروش این اسناد را داشتند.
ویژگیهای اولیه طراحی GTA 3
این اسناد حاوی ایدههای جالبی هستند که برخی از آنها در نسخه نهایی بازی پیادهسازی نشدند. از جمله این ویژگیها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیستم فکشن: حضور گروههای مختلف در بازی
- سیستم مهارتها: قابلیت ارتقای تواناییهای شخصیتها
- مالکیت املاک: امکان خرید و مالکیت ساختمانها
این ویژگیها که در زمان خود بسیار پیشرفته به نظر میرسیدند، بخشی از چشمانداز اولیه راکاستار برای توسعه این مجموعه بودهاند.
استودیو Barking Dog و نقش آن در GTA 3
یکی از نکات جالب در این اسناد، اشاره به استودیو Barking Dog است که قرار بود توسعهدهنده اصلی GTA 3 باشد. این استودیو در سال ۲۰۰۲ توسط Take-Two Interactive خریداری و به Rockstar Vancouver تغییر نام داد.
تأثیر این افشا بر صنعت بازی
اسناد طراحی اولیه بازیها معمولاً حاوی ایدههای بلندپروازانهای هستند که همگی در نسخه نهایی پیادهسازی نمیشوند. اما این اطلاعات نشان میدهد که راکاستار از همان اوایل دهه ۲۰۰۰ به نوآوری و گسترش دنیای بازیهای ویدیویی فکر میکرده است.
انتظار برای GTA 6
در حالی که این اسناد مربوط به GTA 3 تاریخچهای جذاب از توسعه این مجموعه ارائه میدهند، طرفداران اکنون مشتاقانه منتظر انتشار تریلر جدید GTA 6 هستند. این تریلر قرار است اطلاعات بیشتری از تاریخ عرضه این بازی که برای سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده، ارائه دهد.
نظرات کاربران